Resultaten
Wat leren leerlingen op onze school en wat gaat een leerling doen nadat de tijd op onze school erop zit? Er zijn verschillende mogelijkheden.
Basisvaardigheden
We besteden in onze lessen veel aandacht aan rekenen, taal en burgerschap. Dit helpt je om later zo goed mogelijk mee te kunnen doen in de maatschappij.
Onze ambitie is dat minimaal 75% van onze leerlingen aan het einde van hun schoolperiode de streefniveaus voor deze vakken halen. Vorig schooljaar behaalden we met onze leerlingen de volgende resultaten:
- Rekenen/wiskunde: 75% van de leerlingen haalde het streefniveau
- Lezen/Nederlands: 100% van de leerlingen haalde het streefniveau
- Voor burgerschap hebben we afgelopen jaar voor het eerste de resultaten van onze leerlingen in kaart gebracht. Deze resultaten zijn bij het opstellen van de schoolgids nog niet bekend.
Met deze scores op de basisvaardigheden hebben we onze ambitie behaald en daar zijn we trots op. We hebben een analyse gemaakt en zetten verbeteracties in om het in de toekomst nog beter te doen.
Ten slotte gingen 10 leerlingen op voor een volledig diploma. Negen van hen hebben dat diploma ook behaald. Van de leerlingen die zijn opgegaan voor certificaten lukte dat in 84% van de certificaten. We behalen hiermee onze eigen norm en zijn hier tevreden mee en trots op.
Uitstroom
We streven ernaar dat zoveel mogelijk van onze leerlingen uitstromen naar:
- voortgezet (speciaal) onderwijs met als doel een diploma.
- MBO en HBO
- Betaald werk- (nieuw) beschut werk
Het afgelopen jaar zijn er bij ons 32 niet residentiële leerlingen uitgestroomd (niet residentiële leerlingen zijn leerlingen die geen behandeling volgen bij het Leo Kannerhuis). 16 leerlingen stroomden na hun schoolloopbaan bij ons uit naar het mbo, hbo of een werkplek. Zes leerlingen stroomden tussentijds uit naar regulier vo. De 32 leerlingen die onze school hebben verlaten, zijn naar de volgende plekken uitgestroomd:
Uitstroom |
Aantal leerlingen |
Havo |
5 |
Dit betekent dat in het schooljaar 2022–2023 27% van onze leerlingen uitstroomde naar arbeid. 35% van onze leerlingen vervolgde hun schoolloopbaan op het vervolgonderwijs. 12% stroomde uit naar activerende dagbesteding. Voor onze leerlingen is dit vaak een opstap naar een (betaalde) baan, onze gegevens laten zien dat deze leerlingen een jaar later vaak op een arbeidsplek zitten. De zeven leerlingen die vallen onder ‘overig’ zijn bijvoorbeeld leerlingen waarbij behandeling voorliggend is, of die vrijstelling hebben gekregen van de leerplicht.
Stroomden onze leerlingen uit naar een passende plek?
We besteden veel tijd en aandacht aan het vinden van geschikte uitstroomplekken en bereiden leerlingen daar goed op voor. Na een jaar checken we of onze leerlingen nog op de plek zitten waar ze na onze school naartoe zijn gegaan.
We streven ernaar dat 70% (eigen norm van de school) van onze oud-leerlingen daar nog zit. Vorig schooljaar zat 85% oud-leerlingen nog op dezelfde uitstroomplek. We hebben onze norm behaald.
In het afgelopen schooljaar is 79% van onze (einduitstroom) leerlingen uitgestroomd volgens onze verwachting. Dat wil zeggen dat alle leerlingen gingen naar de plek die twee jaar daarvoor in hun OPP stond vermeld. De landelijke norm van 75% haalden we hiermee ruim.