Onderwijsprogramma

Leerlingen die uitstromen naar arbeid, krijgen les op onze locatie in Oosterbeek. Leerlingen die uitstromen naar vervolgonderwijs, krijgen vanaf leerjaar 3 les in een Brouwerijklas op het Olympus College.

Vmbo theoretische leerweg/havo-onderbouw

In deze klassen krijgen de leerlingen de vakken Nederlands, Engels, rekenen, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuur- en scheikunde, sport en bewegen, economie, ckv, muziek en diverse vakken gericht op persoonsvorming en talentontwikkeling.

Vmbo theoretische leerweg/havo-bovenbouw

De bovenbouw havo wordt alleen aangeboden aan leerlingen die uitstromen naar vervolgonderwijs. Zij volgen onderwijs in de Brouwerijklassen op het Olympus College.

Leerlingen die uitstromen naar arbeid, hebben de mogelijkheid om op tl-niveau certificaten te behalen. Incidenteel kan gekozen worden voor een volledig diploma, als het praktijkprogramma rondom stage dit toelaat. Bij het niet halen van de kernvakken in leerjaar 4 is het niet meer mogelijk een volledig diploma te halen.

Leerlingen maken de keuze voor een profiel en de bijbehorende vakken. Verplichte vakken zijn Nederlands, Engels, wiskunde, sport en bewegen en maatschappijleer. Ook maakt iedere leerling een profielwerkstuk.

Brouwerijklassen op het Olympus College Arnhem

Kunnen leerlingen de overstap maken naar regulier vervolgonderwijs? Dan doen we dat in kleine stapjes. Leerlingen met uitstroomprofiel vervolgonderwijs volgen het onderwijs in de bovenbouw (vmbo-tl 3 en 4, havo 3, 4 en 5) in een Brouwerijklas op het Olympus College. We streven ernaar dat leerlingen zoveel mogelijk reguliere lessen volgen van het Olympus College. De kernvakken geven we zelf.

Praktijkervaring

In de bovenbouw van onze route naar arbeid nemen praktijkvakken en stage op onze school een belangrijke plek in. Hierin leren we jongeren vaardigheden die ze in hun werk nodig hebben of die ze goed kunnen gebruiken in het leven. Zo zorgen we dat ze straks klaar zijn voor de volgende stap.

Praktijklessen en interne stages

Leerlingen volgen in het derde leerjaar bij route Arbeid op school praktijklessen en worden begeleid bij stages in de school (BIS = begeleide interne stage). Hier werken ze aan hun werknemersvaardigheden.

Externe stages

Tijdens een begeleide stage buiten school (BES = begeleide externe stage) doen leerlingen in een groepje werkervaring op bij een aantal bedrijven in verschillende sectoren. Op de werkplek is een stagebegeleider aanwezig, die de leerling helpt om zijn vaardigheden te versterken. Daarna maken leerlingen de overstap naar een zelfstandige externe stage. Hier worden ze direct begeleid vanuit de stage of werkplek.

De trajectbegeleider van school heeft gesprekken met de leerling om samen de juiste stageplek te zoeken. Hier worden ouders uiteraard nauw bij betrokken. De begeleiding vanuit school vindt dan niet meer plaats op de stageplek, maar op afstand. Op vaste tijden worden de vorderingen van de leerling in kaart gebracht en ook gedeeld met ouders.

Evaluatie tijdens en na de stage

Leerlingen worden tijdens hun stage regelmatig gevolgd. Daarnaast worden ze geƫvalueerd, maar evalueren ze ook zelf. In overleg met de gemeente, werkgeversservicepunt, activerend werk en UWV werken we toe naar een uitstroombestemming. Zodra die gevonden is, wordt de stage uitgebreid en spreken we een uitstroommoment af.

Rustig en vertrouwd

We bouwen stages rustig op: van heel vertrouwd met stages binnen de school, naar steeds meer loslaten buiten de school. Leerlingen passen dat wat ze geleerd hebben toe in de praktijk. Zo krijgen ze een indruk van het werk en bereiken ze allemaal de werkplek die het best bij ze past. Richting schooljaar 5 gaan leerlingen zelfstandig op stage. Dat betekent ook; zelfstandig reizen. Op deze manier wordt de leerling voorbereid op zijn toekomst na school.