Ons onderwijs
In ons onderwijs staan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen centraal. We maken gebruik van de talenten en kwaliteiten van iedere individuele leerling. Tegelijkertijd houden we rekening met wat leerlingen moeilijk vinden. We bieden een veilige en vertrouwde leer- en werkomgeving. Zo kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.
Burgerschap
Aandacht voor basiswaarden is de kern van burger- schapsonderwijs. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving.
Burgerschap is geen apart vak. Het komt terug in ons schoolklimaat, verschillende vak- en leergebieden, schoolbrede projecten of het betrekken van de omgeving van de school bij ons onderwijs. We gebruiken verschillende dagelijkse situaties om leerlingen te laten ervaren dat aan elke kwestie verschillende kanten zitten. De mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen bepalen deels waar we de focus op leggen.
Sport en bewegen
Sport neemt een belangrijke plek in binnen ons onderwijs. Wekelijks krijgen alle leerlingen sportlessen van een vakdocent. De sportlessen staan voornamelijk in het teken van leerlingen enthousiast maken voor een leven lang bewegen en sociale verbinding tussen de leerlingen. Ook doen ze mee aan een sportdag, georganiseerd door Special Heroes. Dit is een landelijk programma dat kinderen en jongeren meer wil laten bewegen.
Kunst en cultuur
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich op cultureel vlak kunnen ontwikkelen. We organiseren geregeld projecten met een cultureel thema en halen hiervoor ook kunstenaars binnen de school. Leerlingen krijgen CKV- en muzieklessen door vakdocenten. Zo maken ze kennis met de mogelijkheden op dit gebied.
Onze leerlingen bezoeken met school verschillende musea, zoals Museum Arnhem, Kröller-Müller Museum, Airborne Museum en Rijksmuseum. Verder stimuleren we leerlingen om deel te nemen aan culturele activiteiten buiten school. Alle leerlingen krijgen vanuit school een CJP-pas.
Uitstroomprofielen en leerroutes
Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Voorbereid op de toekomst
Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar vervolgonderwijs (mbo of hbo) of uitstroom naar de arbeidsmarkt.
Verschillende leerroutes
Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we naar IQ, maar ook naar schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren.